Er zijn twee economieën. De markteconomie van vraag en aanbod. En de geefeconomie van cadeaus uitdelen om niet.
Voor het maken van kunst is maar één economie essentieel, zegt Lewis Hyde in zijn boek The Gift. Kunst kan leven zonder de markteconomie, maar als het niet weggegeven wordt als cadeau is het accuut geen kunst meer. Kunst ontstaat uit overvloed, niet uit tekort.
In principe plaatsen we onze pitch, presentatie en Instagrampost in de markteconomie. We bieden het aan, en ontvangen daar graag applaus, likes, euro’s en erkenning voor terug. Dat is normaal en er is niks mis mee.
Maar wat als we ons product of dienst primair maken en presenteren als cadeau. Als iets dat waarde heeft in zichzelf. Het kost ons iets (tijd, emotionele energie, kwetsbaarheid) en vervolgens geven we het weg. Zonder de verwachting iets terug te ontvangen.
Dan en slechts dan schuift je werk op richting kunst.
En precies dat, o ironie, is wat je publiek voelt, verrast en waardeert. En de markteconomie uiteindelijk vaak ook.